Dodatek osłonowy jest świadczeniem pieniężnym, które ma na celu zapewnić wsparcie finansowe osobom o niskich dochodach, a także uchronić ich przed ubóstwem energetycznym.
W 2024 roku dodatek osłonowy przysługuje na okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Wniosek o przyznanie dodatku osłonowego można złożyć do 30 kwietnia 2024 r. Wnioski złożone po 30 kwietnia 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 759 z późn. zm.) świadczenie przysługuje:
Osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł,
Osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę;
Dochód będzie ustalany na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Dodatek osłonowy przysługuje osobom, które mają miejsce zamieszkania i przebywają na terytorium Polski.
Gospodarstwo domowe tworzą:
gospodarstwo domowe jednoosobowe - osoba samotnie zamieszkująca i gospodarująca;
gospodarstwo domowe wieloosobowe – osoba, która wnioskuje o przyznanie dodatku osłonowego oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
Jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Dodatek osłonowy wynosi:
228,80/286,00 zł * dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
343,20/429,00 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
486,20/607,75 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
657,80/822,25 zł* dla gospodarstwa domowego składającego się z 6 i więcej osób;
* Kwota dodatku jest uzależniona od źródła ogrzewania. Wyższe świadczenie mogą otrzymać osoby, które używają do ogrzewania węgla lub paliwa węglopochodnego. Warunkiem jest jednak zgłoszenie do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
W przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.
Dla wniosków złożonych od dnia 1 stycznia 2024 do 30 kwietnia 2024 roku podstawą obliczania kryterium dochodowego jest rok 2022. Świadczenie nie przysługuje, gdy jego wysokość jest niższa niż 20 zł.
Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji.
Jeżeli we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego wnioskodawca poda adres poczty elektronicznej, informację o przyznaniu dodatku osłonowego zostanie przesłana na powyższy adres.
Dodatek osłonowy przysługuje za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. Będzie on wypłacony jednorazowo do końca czerwca 2024 r.
Wniosek o dodatek osłonowy można złożyć osobiście w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze - parter, pokój nr 18 w godz. 7.30-15.30.
Druk wniosku jest dostępny w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze.
Druk wniosku można również pobrać klikając w poniższy link
Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 759 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U. z 2023 poz. 2760)
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku osłonowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 59)
Obowiązek Informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze al. Jana Pawła II nr 7, 58-506 Jelenia Góra Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .
W Placówce został powołany Inspektor Ochrony Danych Mariusz Stasiak vel Stasek i ma Pani/Pan prawo kontaktu z nim za pomocą adresu e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Dane osobowe Pani/Pana przetwarzane będą w celu realizacji zadań statutowych (przyznanie świadczeń, opieka społeczna) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W związku z art. 6 ust. 1 lit. C oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO na podstawie:
Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej,
Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. O przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",\
Ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych,
Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
Ustawy z dnia 7 września 2007r. O pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
Ustawy z dnia 11 lutego 2016r. O pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
Ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. O postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej,
Ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. O Karcie Dużej Rodziny ,
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
Ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
Ustawa z 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym;
Dane osobowe będą przetwarzane przez czas 10 lat od zakończenia działań zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną.
W celu rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych dane mogą być przechowywane przez okres, w którym Administrator zobowiązany jest do zachowania danych dla udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich spełnienia przez organy publiczne.
Dane mogą być udostępniane podmiotom współpracującym przy udzielaniu pomocy społecznej takim jak Szkoły, Policja, Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej, Ośrodki Zdrowia, Urząd Miasta i Gminy, Starostwo Powiatowe.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu.
Ma Pani/Pan prawo wnieść skargę w związku z przetwarzaniem danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 531 03 00.
Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest obowiązkiem ustawowym, a konsekwencją ich nie podania możliwości uzyskania świadczeń. Pani/Pana dane nie będą podlegały automatycznemu profilowaniu przez Administratora danych.
ŚWIADCZENIE DLA GOSPODARSTW DOMOWYCH OGRZEWANYCH GAZEM
Informacja i składanie wniosków:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Jeleniej Górze
al. Jana Pawła II nr 7
Informujemy,
że od 1 kwietnia 2023 r. do odwołania przyjmowanie wniosków o wypłatę refundacji podatku VAT za paliwa gazowe odbywa się w pokoju nr 12 od godz. 9:00 do godz. 12:00
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Od miesiąca stycznia 2023 r. dostępne jest nowe świadczenie dla gospodarstw domowych ogrzewanych gazem.
Aby otrzymać ww. świadczenie należy łącznie:
- ogrzewać swoje gospodarstwo domowe paliwem gazowym,
- zgłosić lub wpisać do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków ogrzewanie gazowe jako ogrzewanie główne w swoim gospodarstwie domowym, do dnia 21.12.2022 r. lub po tym dniu w przypadku zgłoszenia po raz pierwszy,
- być odbiorcą paliwa gazowego, tj. ponosić koszty jego zakupu zgodnie z fakturą i okazać potwierdzenie zapłaty,
- zamieszkiwać pod adresem do którego dostarczone jest paliwo gazowe do ogrzewania.
Świadczenie to nie ma określonej ustawowo kwoty, a będzie stanowić refundację podatku VAT w kwocie z faktury za dostarczenie gazu. Refundacja podatku VAT nastąpi z faktur za gaz zużyty w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. O zwrot podatku VAT można ubiegać się po otrzymaniu i opłaceniu pierwszej i każdej kolejnej faktury za paliwa gazowe w ww. okresie. Refundacji podlega podatek VAT od paliw gazowych tj. gaz ziemny dostarczany za pomocą sieci gazowej do celów ogrzewania mieszkania.
UWAGA!
Refundacja nie dotyczy skroplonego gazu LPG ani ogrzewania dostarczanego z sieci miejskiej
Wniosek o refundację podatku VAT można złożyć osobiście lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na wyżej podany adres nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dnia od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
2.100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
1.500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku. Sposób liczenia dochodu jest analogiczny jak przy ubieganiu się o zasiłek rodzinny, czy dodatek osłonowy.
W przypadku złożenia pierwszego wniosku o refundację w okresie:
od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 r.
od 1 sierpnia do 29 lutego 2024 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 r.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do odbiorcy składającego wniosek przez przedsiębiorstwo energetyczne,
dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
W przypadku przyznania refundacji podatku VAT zostanie przesłana informacja na adres e-mail wskazany we wniosku.